[روزنامه جام‌جم - سه‌شنبه ۱ بهمن ۹۸ - صفحه ۷]

«مدرسه ایران» با اجرای حمید اسکندری، روزهای سه‌شنبه ساعت ۲۱ پخش می‌شود

تا امروز برنامه‌هایی در حوزه تعلیم و تربیت از شبکه‌های مختلف سیما روانه آنتن شده و شبکه چهار سیما هم مستثنا از این قاعده نبوده است. این شبکه از ۱۴ آبان برنامه جدیدی با این محوریت پخش کرده که همچنان ادامه دارد. برنامه مدرسه ایران در ۲۶ قسمت ۵۵دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی و اجرای حمید اسکندری روزهای سه‌شنبه ساعت ۲۱ از شبکه چهار پخش می‌شود. این برنامه با هدف تغییر روندهای خبری در حوزه تعلیم و تربیت تولید شده و به موضوع مدرسه، تعلیم و تربیت با نگاه جدید می‌پردازد. این برنامه هر هفته به یکی از موضوعات حوزه تعلیم و تربیت که ارتباط مستقیم با مسائل و موضوعات مدارس دارد همچون تغییر ترکیب مدارس، بازمانده‌های از تحصیل، آموزش عمومی رایگان و ... با حضور کارشناسان می‌پردازد. اتاق فکر این برنامه سیال است و به دنبال موضوعاتی هستند که بررسی آن برای مردم اهمیت داشته باشد. به همین دلیل با تهیه کننده و مجری این برنامه ترکیبی درباره جزئیات آن به صحبت نشستیم.
شروع برنامه مدرسه ایران
وقتی برنامه‌ای با پشتوانه تحقیقاتی روانه آنتن می‌شود، مسلماً به نتایج بهتری هم ختم می‌شود. برنامه مدرسه ایران هم نتیجه یک کار پژوهشی است. اسکندری در این باره به جام‌جم می‌گوید: موضوعات متفاوتی در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارد که نادیده گرفته می‌شود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم به موضوعات این حوزه بپردازیم، چه بسا که جریان خبری را در رسانه‌ها تحت تاثیر قرار بدهیم. البته برنامه‌های تلویزیونی در حوزه تعلیم و تربیت تولید و پخش شده است، اما بیشتر مدیریت کلان را مورد توجه قرار داده‌اند، اما ما در برنامه مدرسه ایران به مسائل اصلی بدنه می‌پردازیم. ضمن این‌که مسائل را آسیب‌شناسی می‌کنیم و این طور نیست که به موضوع آموزش و پرورش بپردازیم، بلکه مسائل تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.

۲۲ نفر در اتاق فکر
این برنامه هر هفته به یکی از موضوعات در حوزه تعلیم و تربیت می‌پردازد و موضوعات در اتاق فکر مشخص می‌شود. به گفته تهیه‌کننده، اتاق فکر این برنامه سیال است و ۲۲ کارشناس حوزه تعلیم و تربیت حضور دارند. هسته اصلی اتاق فکر از مجموعه مرکز رشد دانشگاه امام صادق است که این افراد کارشناسان برنامه هم هستند. همچنین گفت‌وگو شونده هم از مشاوران وزیر، مدیران و ... هستند. وی در ادامه می‌افزاید: مدرسه ایران با هدف تغییر روندهای خبری در حوزه تعلیم و تربیت تولید شده و قرار است به موضوع مدرسه، تعلیم و تربیت با نگاه جدید بپردازد. در حوزه تعلیم و تربیت، اتفاقات مهمی در کشور رخ می‌دهد که این برنامه با هدف نشان دادن این نکات مثبت راه‌اندازی شده است و ما سعی داریم در هر برنامه این نمونه‌ها را نشان دهیم و از کارشناسانی که در این خصوص آگاهی و اطلاعات دارند دعوت و درباره مشکلات تعلیم و تربیت به صورت تخصصی گفت‌وگو کنیم.

پرداخت به ناهنجاری‌های مدارس
این تهیه‌کننده درباره پرداخت به ناهنجاری‌های اجتماعی که در مدارس رخ می‌دهد، مثل اتفاقی که سال گذشته در یکی از مدارس غرب تهران توسط یکی از مربیان به وجود آمده، توضیح می‌دهد: ما به این مسائل می‌پردازیم، اما نه مثل همه رسانه‌ها که چنین مسائلی را به شکل یک جرم نگاه می‌کنند و مورد بررسی قرار می‌دهد، بلکه ما از زاویه‌ای نگاه می‌کنیم که چه مسائلی باعث می‌شود چنین ناهنجاری‌هایی شکل بگیرد. در واقع ما در قالب جرم نگاه نمی‌کنیم، بلکه زاویه دیدمان به شکل یک مساله است تا برای آن راه‌حل پیدا کنیم. همچنین مبحث خانواده را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم و گوشزد می‌کنیم آنها هم سهم تربیتی مهمی دارند. حتی به این موضوع هم می‌پردازیم که مساجد، هیات‌های مذهبی، فرهنگسراها و ... در کنار خانواده‌ها در تعلیم و تربیت افراد سهم دارند.

تجربیات ایرانیان خارج از کشور
اسکندری درباره ویژگی خاص این برنامه و تفاوت آن با دیگر برنامه‌ها در حوزه تعلیم و تربیت می‌گوید: هم‌اکنون در حوزه تعلیم و تربیت دو برنامه «پرسشگر» و «مدرسه ایران» در حال پخش است. در برنامه پرسشگر، نگاه کلان و مطالبه‌گر از مسؤولان کشور وجود دارد، اما در برنامه مدرسه ایران، نگاه از سطح مدرسه شروع و مسائل و مشکلات روز مدرسه بررسی و پاسخ و راهکارهای برای آن ارائه می‌شود. تهیه‌کننده برنامه مدرسه ایران می‌افزاید: بخشی از این برنامه به سوالات و مطالبات مردم از مسؤولان اختصاص دارد که این برنامه با طرح موضوعات و دغدغه‌های بینندگان، از مدیران و مسؤولان پیگیری می‌شود و سعی کرده‌ایم این برنامه به عنوان پایگاه و مرجعی برای معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان باشد. اسکندری در خصوص بخش‌های این برنامه ترکیبی تاکید می‌کند: ما ۵۵ دقیقه برنامه در هفته داریم که ۲۵ دقیقه آن در خارج استودیو ضبط می‌شود و در قالب چهار بخش به سراغ موضوعاتی می‌رویم که با موضوع برنامه مرتبط باشد. این بخش شامل نگاه فرهنگیان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان است که در قالب یک گفت‌وگو، طرح مسأله و راهکار ارائه می‌کنیم. مدرسه ایران، یک بخش هم به نام تجربه امروزی و مدرسه فرنگی هم دارد. در بخش آیتم فرنگی به سراغ تجربه‌های ایرانیان خارج از کشور می‌رود و درباره فضای آموزشی کشوری که در آن زندگی می‌کنند مطالبی را برای دیگر مخاطبان به اشتراک می‌گذارد. بخش تاریخ و جغرافیا و استندآپ از دیگر بخش‌های برنامه مدرسه ایران است.

فعال در شبکه‌های اجتماعی
در شبکه‌های اجتماعی هم یک صفحه اجتماعی برای برنامه تعریف شده و معلم‌ها ارتباط خوبی با برنامه دارند و به طور جدی نظراتشان را برای برنامه ارسال می‌کنند، به گفته اسکندری حتی مسؤولان به خصوص مدیران در وزارت آموزش و پرورش پس از آشنایی با ساختار و روند این برنامه بیشتر با ما در تعامل و ارتباط هستند و حتی در این مسیر با معاون وزیر آموزش و پرورش و سازمان پژوهش برای بهره‌مندی از تجربیات و رهنمودهای آنها در ارتباط هستیم. اسکندری می‌افزاید: با وجود پخش چند قسمت از این برنامه، بازخوردها و نظرات در خصوص مدرسه ایران بسیار خوب بوده و این برنامه توانسته جای خود را میان مخاطبان باز کند و تمام تلاش عوامل و دست‌اندرکاران این برنامه ارتقای کمی برنامه است. وی ابراز امیدواری می‌کند که تولید و پخش این سبک برنامه‌ها بتواند در نشان دادن مسؤولیت سخت و حساس مربیان و مجریان حوزه تعلیم و تربیت و تاکید بر تکریم و حفظ و شأن این بزرگواران گامی موثر بردارند.